13 marca 2019

DIY - Zabawa z Peridoxi


Wpis ma charakter poradnika, jak ja bawię się programem Gimp 2.8


Więc na początek uruchamiamy program i otwieramy sobie nowy arkusz koniecznie z przezroczystym tłem.
(Najlepiej jest wybrać dużo większy arkusz, żeby w trakcie nam miejsca nie zabrakło, potem zawsze stworzoną postać możemy wkleić na mniejszy, bardziej dostosowany wielkościowo arkusz)
Czasem lepiej tworzyć w prostokącie, gdyż postacią bliżej do prostokąta niż do kwadratu hah


Wiec w moim przypadku ten cały panel jest po lewej stronie, mamy tu w sumie wszystkie niezbędne narzędzia do rysowania i edycji. Gdy nasuniemy kursorem myszy na dany kafelek pojawia się chmurka z nazwą danej funkcji i w skrócie jest opisane co robi.
Możecie sami rysować, albo wykorzystywać gotowe sylwetki. Ewentualnie robić jak ja sklejkę kilku niezależnych sobie postaci z SU.
UWAGA: Jeżeli wam się rysuje lepiej na białym tle, możecie ustawić sobie jedną warstwę w białym kolorze, a rysować na drugiej warstwie która ma przezroczyste tło i jest umiejscowiona nad białą warstwą.


Wiec przy rysowaniu w programie Gimp ja gruntownie używam funkcji "Ścieżki", to ten na niebiesko podkreślony kafelek. Gdy na niego klikniemy pojawia nam się panel opcji narzędzi, w którym możemy wybrać trym modyfikacji, zaznaczyć stworzoną ścieżkę, czy stworzyć rysunek od ścieżki.


Więc wybieramy "projektowanie" które domyślnie powinno być ustawione przy wyborze tworzenia ścieżki. Teraz nasza myszka służy nam to stworzenia siatki, każdy punkt tworzymy klikając lewy przycisk myszy (w przypadku osób które mają ustawienia dla osób praworęcznych)
Jeżeli postawiliśmy punkt w miejscu w którym nie chcieliśmy możemy cofnąć ten ruch za pomocą "Ctrl+Z" lub po prostu łapiąc tą główkę lewym przyciskiem myszy i przesuwając w pożądane miejsce.
UWAGA: Nie klikajcie myszką gdzie popadnie i byle czego, bo może to spowodować wyłączenie się funkcji ścieżki i nasza koncepcja zniknie bezpowrotnie.


W ten sposób tworzymy domyślną siatkę np. torsu naszej postaci.
UWAGA: Ścieżki nie umożliwiają nam połączenia ze sobą dwóch końców, ale możemy chwycić jeden z końców lewym przyciskiem myszy i cały czas trzymając przesunąć go w miejsce drugiego końca optycznie zamykając bryłę. Żeby połączyć ze sobą dwa końce ścieżki trzeba wcisnąć klawisz "Ctrl" i lewym przyciskiem myszy upuścić na siebie jeden punkty na drugi.


Nie chcemy, żeby nasza postać była kanciastą bryłą, wiec chwytając lewym przyciskiem myszy linie i cały czas trzymając przesuwamy ją w stronę w którą chcemy uzyskać łuk. Możemy w sumie dowolnie modelować nasze linie jak nam się podoba.
Linie możemy bardziej dokładnie modelować za pomocą wektorów, które pojawiają nam się po kliknięciu na linię.


Gdy mamy już kształt który chcieliśmy uzyskać i nie będziemy nic chcieli zmieniać, wracamy wzrokiem do naszego panelu "Opcji Narzędzi" i klikamy przycisk "Rysuj wzdłuż ścieżki".
UWAGA: Gdy chcemy sobie oddalić lub przybliżyć obraz przytrzymujemy klawisz "Ctrl" i kręcimy kółkiem w myszce co nam pozwala przybliżać i oddalać, bez wyłączenia się funkcji ścieżek.


Pojawia się nam oto taki panel w którym możemy dostosować jaką chcemy uzyskać linie, jej grubość jak i rodzaj. Gdy mamy ustawione tak jak chcemy (w moim przypadku bez zmian) klikamy "Rysuj"


Na naszych oczach pod siatką pojawia się czarny kontur, jeżeli linia nam odpowiada możemy kliknąć myszką na naszą przestrzeń roboczą i siatka zniknie.
UWAGA: Jeżeli uzyskana linia jest za cienka lub za gruba, klikamy "Ctrl + Z" i cofamy rysowania, wtedy w panelu ustawiamy nowe parametry grubości lini. Pamiętajcie, że można to zastosować tylko wtedy gdy siatka nie została piknięta i nie znikła.


Jeżeli chcemy tworzyć dwie nie zależne siatki, po prostu trzeba kliknąć lewym przyciskiem myszy na np. środek jednej linii i wtedy możemy zacząć tworzyć drugą siatkę. Jednak, jeżeli chcemy wrócić do tworzenia poprzedniej siatki wystarczy nacisnąć lewym przyciskiem myszy główkę od której chcemy żeby tworzyć linie.


Jeżeli zrobiliśmy linię siatki i chcemy np. dodać na niej dodatkowy punkt. to przytrzymujemy "Ctrl" i klikamy lewym przyciskiem myszy na miejcie w którym chcemy utworzyć dodatkowy punkt.


Gdy się okaże, że np. nasza planowana głowa jest za wysoko możemy zmienić pozycję całego układu siatki która tworzy głowę przytrzymując klawisz "Alt" i łapiąc go lewym przyciskiem myszy.


Jeżeli chodzi o dłonie i nogi to robimy je zupełnie w taki sam sposób co resztę, podobnie detale jak oczy, usta.
Co do tworzenia ubrań to proponuję prace na warstwach. Tworzyć ubiór na innej warstwie jest łatwiej zachować sylwetkę naszej postaci nie psując jej np. ubraniem które do niej nie będzie pasować.
UWAGA: Jeżeli chodzi o wypełnianie kolorem naszej postaci, trzeba zwrócić uwagę, czy wszystkie linie się z sobą stykają i zamykają dane bryły, gdyż w przypadku nawet niewielkiej dziury, dany kolor wyleje nam się na całe tło, które jest naszą przestrzenią roboczą.
Na początek proponuję chętnym się tym pobawić. Oswoić z funkcjami, a dopiero potem brać się za większe przedsięwzięcia i projekty.



Jak już zacząłem postanowiłem skończyć tego dziwaka hahah...

Jeżeli chodzi o porady. Myślę, że to tyle.
Resztę sami odkrywajcie co z czym smacznie zjeść!
Dzięki za uwagę 🌺

3 komentarze:

  1. To ja dodam coś od siebie.
    Żeby zamknąć ten kształt trzeba przytrzymać ctr i wtedy kliknąć na początkowy punkt. 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ohh a tego to nie wiedziałem 😅😅

      Usuń
    2. no, dawałem rade bez tego, ale fajnie wiedzieć o tym fakcie! Już wspomniałem o tym w poradniku 😄

      Usuń

To Perydot odpowiada za komentarze na blogu, więc nie radzę, by dochodziło w nich do kłótni.